Ökat studentengagemang
genom flexibla rum
Här finns nu inspelningar från VKF-konferensen den 7 maj 2020.
Flexibla rum för ökat engagemang – Didaktik och pedagogik
Marie Leijon, Malmö Universitet
Demonstration av rumslösningar
Erik Malmsköld, Högskolan Väst och Max Hansson, Karlstad Universitet
Erfarenheter av undervisning i Active Learning Classrooms
Elisabeth Näverå, Högskolan Väst och Anna Karin Olsson, Högskolan Väst
Program 7 maj 2020
Välkommen till VKF:s konferens
09:30-10:00 Fika i lobbyn
10:00-10:10
Välkommen!
Johani Karonen, Högskolan i Skövde, värd för VKF, hälsar välkommen och inleder
10:10-10:50
Seminarium: Flexibla rum för ökat engagemang – Didaktik och pedagogik
Marie Leijon, Malmö Universitet
10:50-11:00
Inför open space
11:00-11:10
Paus och mingel
11:10-12:00
Open space: Hur jobbar vi och hur vill vi jobba? Gemensam start i seminarierummet och uppdelning i break-out rum
12:00-12:45
Lunch
12:45-13:10
Demonstration av rumslösning på HV – IKT perspektivet
Erik Malmsköld, Högskolan Väst
13:15-13:40
Demonstration av rumslösning på KAU – lärarperspektivet
Max Hansson, Karlstads Universitet
13:40-14:00
Paus och mingel
14:00 – 14:45
Seminarium: Erfarenheter av undervisning i Active Learning Classrooms
Elisabeth Näverå, Högskolan Väst och Anna Karin Olsson, Högskolan Väst
14:45-15:30
Slutsatser och vad har vi lärt oss? Vad behöver vi lära oss mer? Hur går vi vidare?
VKF:s styrelse leder World café avrundning (Markus Schneider)

VKF-konferens, 2016-03-10, Högskolan Borås
2016-10-18
När allt fler lärare inom akademin utvecklar en pedagogisk digital kompetens tillsammans uppstår nya former av återkoppling som möjliggör flexibelt lärande. Flexibiliteten handlar om att organisera respons på studenternas arbeten oavsett innehåll såsom texter, stillbilder eller rörliga bilder med ljud. Med stöd av digitala verktyg i högre studier fostras studenterna till att ge varandra kamratrespons. Återkopplingens innehållsliga betydelse för studenters lärande rör även den enskilde lärarens förmåga att visa sin pedagogiska skicklighet. Dessvärre tenderar strukturella villkor, såsom tid och ekonomi, begränsa lärares incitament att bidra med respons som leder dem vidare i sitt lärande. Genom att samlas till konferens för att problematisera och lära om återkopplingens betydelse för ett flexibelt lärande avser vi att förändra villkoren för former av respons som ett didaktiskt avstamp för hur vi vill undervisa framöver.
Med en ökad pedagogisk digital kompetens kan vissa lärare i högre utbildning använda och/eller skapa digitala läromedel. Sådana läromedel kan vara videofilmer om ett specifikt innehåll som tillgängliggjorts av andra lärare över internet eller i form av egenproducerat läromedel. Än mer sofistikerade interaktiva former, såsom datorspel för lärande,skapar en undervisning som benämns ’spelifiering’.